Powered By Blogger

Thursday, March 17, 2016

මම කළු චරිතයක්ද , සුදු චරිතයක්ද

මම කළු චරිතයක්ද , සුදු චරිතයක්ද

මම යනු මා හොඳින්ම දන්නා පුද්ගලයා වේ. මම ගැන මට ආසන්න මට්ටමට හෝ දන්නා කිහිප දෙනා අතර මගේ මව පියා , මාගේ හොඳම මිතුරන් කිහිප දෙනා හා  මාගේ පළමු ප්‍රෙමය ප්‍රධාන තැනක් ගනී. සැබවින්ම මම කළු චරිතයක්ද සුදු චරිතයක්ද යන්න මා මගෙන්ම නිතරම අසන ප්‍රශ්නයක් වේ. බැලු බැල්මට එය ඉතා මෝඩ සහ සුළු ප්‍රශ්නයක් බව පෙනෙනු ඇත. මා මෙම ලිපිය ඉදිරිපත් කරන්නේ එක්තරා පිරිසක් වෙනුවෙනි. එනම් සමහර අප අතර සිටින මිනිසුන් ඔව්න්ගේ හර්දසාක්ෂියේ සිරකරුවන් වී සිටින්නේ මේ ප්‍රශ්නයට පිළිතුර සොයාගත නොහැකිවය. උදාහරණයක් ලෙස සිතමු, අප අතර සිටින කුඩු, ගංජා ගසන සොහොයුරෙකු සහ ගණිකා නිවාසයක සිටින අවරුදු 19ක යුවතියක්. "ඔහු" ඇබ්බැහි වී ඇත්තේ මත්ද්රව්‍යකටය, "ඇය" ඇබ්බැහි වී ඇත්තේ මුදලටය. නැතහොත් ඇයට නඩත්තු කරන්න පව්ලක් ඇති බැවින් සහ ඇය සතුව ඇති එකම මුදල් සෙවිය හැකි එකම දෙය ඇයගේ ශරීරය බැවින්. ඔහුට මත්ද්‍රව්‍ය වලට යොමු වීමට හේතු තිබෙන්නට ඇත. සමාජ විද්‍යාත්මක හෝ මානසික ගැටළු නැතහොත් පාරිසරිකමය සාධක නිසා ඔහු මේවට යොමුවන්ට ඇත. ඔව්න් කළු චරිත ලෙස සමාජය හංවඩු ගසා තිබෙන්නේ ඔව්න්ගේ සමාජමය සහ මනසිකමය යථාර්තය තේරුම් ගැනීමට තරම් මුහුකුරා ගිය හෝ පුළුල් බුද්ධියක් නැති මිනිසුන්ය. සැබවින්ම කළු චරිත වන්නේ ඔව්න්ව මේ තැනට ගෙන ආ මිනිසුන්ය. ඔව්න්ගේ හර්දසාක්ෂිය නිරතුරුව ඔව්න්ට පවසන්නේ "දැන් උඹ වලට වැටිලා ඉවරයි, දැන් මේ විදියට ඉන්න ටිකත් ජීවත් වෙමු"..... යන්නයි.

 දැන් නැවතත් මම එන්නම් "මම" කියන චරිතය දෙසට ,

මම සුදු චරිතයක්ද නැතහොත් කළු චරිතයක්ද,

සාමාන්‍යයෙන් "මම" යන චරිතයේ මා දුටු වැරදි සහ මාගේ හර්දසක්ෂියේ මා සිරකරුවෙකු වූ සමහරක් තැන් මා මෙහිදී පාපොච්චාරණය කරන්නෙමි.

මම කුකුල් කේන්ති කරයෙක්මි. තරහ ගියහම ඉන්න තැනත් අමතක වෙන, මා හරි කියන දෙය වැරදි කියා අම්මා තාත්ත කිව්වත් ඔව්න් සමග තර්ක කර රණ්ඩු කරන තැන් ඒමට මාගේ ජීවිතයේ තිබුණි. තවමත් ඉඳහිට එය සිදු වෙන දෙයකි.

මා දෙමව්පියන්ට බොරු කර ඇති අවස්ථා එමටය - ඒවා බොහෝ විට ප්‍රථම ප්‍රෙමය සිදු කරද්දී සිදු කල බොරුය. (දැන්නම් අරක්කු ටිකක් බොන්නෙත් අම්මට කියායි )

මොකක් ? ඔව් මම කියන පුද්ගලයා අමධ්‍යප පුද්ගලයෙක් නොවේ.

එසේනම් ඉහල සාධක උපයෝගී කරගෙන බලමු මම කළු චරිතයක්ද සුදු චරිතයක් ද  කියා....

මට තරහ යයි, තරහ ගියවිට උන්හිටි තැන් අමතක වෙයි - ( තරහ යාම නිසා සමාජයට හානියක් වන්නේ නම් එය ප්‍රතිකාර ගත යුතු මානසික රෝගයකි, එහෙත් මනෝවිද්‍යාවේදී යම් මට්ටමකට තරහ යාම පව්රුශයේ (Personality Characteristic) ලක්ෂණයකි.) මම තරහ යාමේ අවශ්‍ය මට්ටමට වඩා ගිය තැන් ඕනෑවටත් වඩා ඇත. එහෙත් බොහෝ විට ඒ අවස්ථා වල භෞතිකමය හිංසනය සමග තරහව මිශ්‍ර නොකර ගැනීමට මම වග බලා ගනී. මම දෙමව්පියන් සමග, මාගේ පෙර පෙම්වතියන් සමග උවමනාවටත් වඩා රණ්ඩු වී ඇත. ඒවා ඇසුණු පිට මිනිසුන් මොහු කාලකන්නි පුතෙකු සහ නපුරු පෙම්වතෙකු ලෙස මාව ඕනේ තරම් හම්වඩු ගසන්ට ඇත. මාගේ ලඟින්ම ආදරය කල බොහෝ දේනා මගෙන් ඇත් වන්නට ඇත. එහෙත් මම මත්වතුර නිසා කිසිදා තරහ යන පුද්ගලයෙක් නොවෙමි. මාගේ තරහවට බොහෝ විට හේතු පාදක වී තිබුනේ යමෙකු මට "බොරුවක්" කලා කියන හැංගීම හෝ "අසාදාරනයක් " කලා කියන හන්ගීමය. නතොහොත් අධික සැකයය. ලෝකයේ මිනිසුන් යම් යම් හැකියාවන් සහ නොහැකියාවන් සමග උපදී. සමහරක් ගණිතයට දක්ෂ ලෙසද සමහරෙකු කලාවට දක්ෂයෙකු ලෙසද උපත ලබයි. සමහරෙකු මේ අතර බාහිර සංවේදන වලට අධි සංවේදීතාවයකින් යුක්තව උපත ලබයි. උදාහරණයක් ලෙස බලන්න. සමහර මිනිසුන් තවකෙකුගේ අංග චලනයන් වලින් මොහු කිනම් පුද්ගලයෙක්ද කියා කියන්ට දක්ෂය (Body Language Experts). විවිධාකාර විධ්යාවන් කලාවන් එකට සම්බන්ද කිරීමට උත්සහ ගනී. මේවගේ ඔබට බාහිර සංවේදීතාවය වැඩි මට්ටමකට දැනෙන විට, ඔබ බොහෝ දේවල් සිතන්ට ගනී. ඔබ සියලුම වර්ගයේ කලා කෘතීන් ආත්මීය ලෙස වින්දනය කරන්නට ගනී. ඔබගේ විභවය (Potential ) ඉතා දැඩි මට්ටමක ගනී. ඒ විභවය සහ අධි සිතීම Overthinking තුලින් ඔබ බොහෝ නොදුටු දේ දකින්න උත්සහ කරයි. මේ ඔබට තිබෙන අධි සංවේදීතාවයේ ඍණ අතුරුපලයකි. මනෝ වෛද්‍ය විද්‍යාවේදී මෙවැනි ලක්ෂණ තුලින් ඔබට දැනෙන දේවල් Paranoid/ Anxity (කාන්සාව) , Othelo Syndrome(අධික සැකය),  වෙනි නම් වලින් හඳුන්වයි. මේවා රෝග ලෙස ඔව්න් හඳුන්වන්නේ, මෙවැනි ලක්ෂණ තුලින් ඔබගෙන් සමාජයට හෝ ඔබටම ගැටළුවක් විය හැකි බැවිනි. මාගේ ජීවිතයේ විවිධාකාර බුද්ධිමය හැකියාවන් සහිත පුද්ගලයන් දැක ඇත. මේ බොහෝ දෙනෙක් යම් යම් මනසිකමය ගැටළු වලින් ජීවිතේ යම් කලෙක හෝ තවමත් ඉඳහිට දුක් වින්ද ඇත.

හරි, දැන් විද්‍යාත්මක පසුබිම අමතක කර නැවතත් පෙර ගැටලුවට එමු. මම කළු චරිතයක්ද සුදු චරිතයක්ද,

ඉහත දැක්වූ තරහ යාම මාගේ පසු බිම තුල ඇත. එහෙත් මම එම තරහව කෙසේ හෝ පාලනය කරගන්න උත්සහ ගන්නෙමි. ඔව් මම තරහව අතින් ගතහොත් කළු කොටුවක තිබෙන සුදු ලපයක් මෙනි. මම සිතන්නේ මොකද මගේ ස්වභාවය තරහ යාමය. එහෙත් පරිනත වෙන්න වෙන්න, සමාජයේ මුවහත් වෙන්න වෙන්න එම සුදු ලපය කළු පසුබිම තුල කෙමින් කෙමින් විශාල වේ. ඔබ සුදු පසුබිම තුල සිටින කළු පැල්ලමක් ද එනම්, ඔබ එළියෙන් අඳුරට එන පුද්ගලයෙක්ද, ඉතා සන්සුන් පුද්ගලයෙකු ලෙස සිට බාහිර බලපෑම් නිසා තරහව සහ වෛරය සිත තුල වැඩෙන, එසේ නම් ඔබ අදක්ෂයෙකි. මා දක්ෂයෙක් යයි මා නොකියමි, කිමද තවමත් කළු පසුබිමේ සිටින සුදු පැල්ලමක් බැවින්.

මෙය අපට විවිධ හොඳ නරක හැන්ගීම් සමග සසඳා බැලිය හැක. තවත් උදාහරණයක් ගනිමු.

ඔබ පිරිමියෙක් නම්, මදකට සිතන්න ඔබ සහ සුන්දර යුවතියක් එක දුපතක අහඹු ලෙස තනිවේ. ඔබ දෙදෙනාම පමණය. එම දුපතේ කිසිම නීතියක් නැත. ඔබට අවැසි නම් ඒ යුවතිය සිතැඟි පරිදි දුෂණය කල හැක. ඇයගේ ශරීර ශක්තිය ඔබ අසන්නයටවත් නැත. දැන් ඔබට ඔබ කළු චරිතයක්ද සුදු චරිතයක්ද යන්න විමසා බැලිය හැක. ඔබ ගන්නා තීරණ පහත පරිදි විය හැක. (ඔබ සම ලිංගිකයෙකු නොවන බව සහ යුවතිය ගණිකාවක් නොවන බව උපකල්පනය කරමු)

1) ඇයගේ අදහස් නොවිමසා ඇයව දුෂණයට ලක් කර ඔබගේ ආශාවන් සංසිඳුවා ගැනීම (දුපතේ කිසිම නීතියක් නැත. ඔබට දඬුවම් ලැබෙන්නේද නැත)
2) ඇගේ සිතට කෙමින් කෙමින් ලන් වී ඇයගේ සිතත් සමගම ගතත් විඳීම. මෙහිදී ඔබ දෙයාකාර පුද්ගලයෙකු විය හැක. එනම් කපටි ලෙස ඔබගේ ආශාවන් සංසිඳුවා ගැනීමට පමණක් ඇයට ලන්වී පසුව ඇත හැර දැමීම සහ සදාකාලික ඔබගේ තනිකමත් මකා එකට ජීවත් වීමට ඇයට අවස්ථාවක් දීම.

ඔබ ගන්නේ ඉහත පලවෙනි තීරණය නම් ඔබ කළු චරිතයකි. ඔබගේ සුදු පැල්ලමක්වත් නොමැත.
ඔබ ගන්නේ ඉහත දෙවන තීරණයේ පළමු තීරණය නම් ඔබ කළු චරිතයකි, අවස්ථාවාදී ලෙස ඔබ සුදු පැල්ලම් යොදාගනී යොදාගනී.
ඔබ ගන්නේ ඉහත දෙවන තීරණයේ දෙවන තීරණය නම් ඔබ සුදු චරිතයකි.

අප සියල්ලන්ගේම ජීවිත වල මේ කළු සුදු යම් යම් ප්‍රතිශත වලින් ඇත. ඔබට මේ සැම දේම පාලනය කරගැනීමට බුද්ධියක් ඇත. ආගමට හෝ නීතියට බයේ ඔබ මේ ප්‍රතිශතය පාලනය කරයි නම් ඔබ සැබවින්ම කළු චරිතයකි. මෙලොව බොහෝ දෙනෙකු මේ ප්‍රතිශතය වෙනස් කරගැනීමට නොහැකිව තම හර්දසක්ෂියේ සිරකරුවන් වී සිටි.

ලොව කිසිවෙකු සර්ව සාධාරණ නැත. ලොව ප්‍රකට දාර්ශනිකයෙකු වූ "තෝමස් හොබ්බ්ස්" ගේ මතයට අනුව මනුස්සයන් ලොව බිහිවීමත් සමගම බිහි වුයේ ආත්මාර්ථකාමී සහ දරුණු ගති පැවතුම් සමගය. මිනිස් මනස දියුණු වීමත් සමග ඔව්න් ටික ටික හොඳ මිනිසුන් වීමට පටන් ගති. තවත් දාර්ශනිකයෙකු වූ "ජෝන් ලොක්" මීට විරුද්ද මතයක් ගනී. ලෝකයා ස්වභාවයෙන් සාමකාමීය, පසුකලෙක ඔව්න් තණ්හාවත් විවිද බලපෑම් සහ බලයට ඇති අසාවත් සමග වෙනස් වීමට පටන් ගනී. මේ දාර්ශනික ගැටළු වලට පිළිතුරු සෙවීමට මා අදහස් නොකරමි.

හොඳ මිනිසුන් නරක මිනිසුන් යන්න තීරණය කරන්නේ අප විසින්මය. අපට අවශ්‍යනම් කළු පසුබිම තුල සුදු පැල්ලම විශාල ලෙස වර්දනය කර ගත හැක. නැතහොත් සුදු පසුබිම තුල කළු පැල්ලමක් ඇතිවීම අවම හෝ නැති කරගත හැක.

පිළිතුර - "මම " නමැති පුද්ගලයා කළු පසුබිමක තිබෙන සුදු පැල්ලමකි. මා සැමවිටම උත්සහ ගන්නේ ඒ සුදු පැල්ලම විශාල කරගැනීමටය. එහෙත් කළු සියල්ල එම සුදු පැහැයෙන් මැකිය හැකිදැයි මා තවම නොදන්නෙමි. එහෙත් උත්සහ ගන්නෙමි. ඔබ කව්ද යන්න ඔබම සිතා බලන්න.


Drawing and Article - Dulitha Kasun